l@nGit

~You aRe whAt yoU beliEve~




31 Ogos 2009 nanti, genap 52 tahun usia kemerdekaan negara kita Malaysia. Ramai yang bertanya. Betul ke merdeka? Jumaat lepas tamat pratikum di sekolah. Dalam kelas pun bila masuk tema kemerdekaan, soalan lazim murid tanya,"Cikgu merdeka tu ape?"( soalan murid tahun 3). Apa ye? Bila soalan tu ditanya balik pada murid,banyak jawapan yang didengar. Antaranya:

  • Merdeka tu bebas cikgu!


  • Ala merdeka la Tanggal 31...(sambil menyanyi lagu Tanggal 31)


  • Merdeka tu dah tak ada orang jajah, dah tak ada perang-perang!


  • Merdeka!Merdeka!Merdeka! (siap dengan gaya TAR laung merdeka..hehe)


Jawapan semua betul. Ada kaitan dengan apa yang mereka tahu dan apa mereka dengar dan lihat. Perkara yang berlaku di persekitaran mereka. Sebagai orang baru dalam dunia pendidikan saya cuba juga terangkan serba sedikit tentang erti sebenar merdeka. Masa tu rasa macam bagi ceramah pulak.hehe. Lepas tu masuk pulak kelas tahun 2. Situasi lain berlaku.


Soalan yang ditanya: "Siapakah Perdana Menteri Malaysia sekarang?". Jawapan yang diperoleh pun pelbagai la. Antaranya:


  • Ali Rustam cikgu!

  • Pak Lah! Pak Lah!


  • Sultan Mizan!

Fuh..anak-anak ni. Mungkin perkataan sekarang memberi pelbagai tafsiran pada mereka atau masih ada yang tidak memahami istilah Perdana Menteri. Setelah beberapa percubaan dibuat barulah dapat jawapan yang betul. Kalau nak buat soalan ni jadi set induksi tak cukup masa lah jawabnya. Seronok ada, sedih pun ada. Seronok sebab mereka beri respon pada soalan saya. Sedih sebab jawapan mereka membuatkan saya tertanya-tanya. Macam-macam soalan muncul dekat kepala. "Diorang ni tak tengok tv ke?" Tu la soalan paling awal muncul sbb saya tahu tv mesti jadi keutamaan kanak-kanak pada kebiasaannya. Saya kemukakan juga soalan tu dan jawapan yang saya dapat.." Ala cikgu, mesti la tengok tv. Tapi tengok kartun la.Ben10,Bakugan..bla...bla..bla..(macam-macam senarai cerita kartun keluar). "


Bila jumpa dengan guru-guru senior,saya cerita la apa yang jadi.Bila bincang-bincang, antara sebab yang dapat dikenalpasti adalah anak-anak sekarang kurang membaca. Sedangkan rancangan tv yang hanya perlu ditonton pun mereka memilih untuk menonton rancangan yang mereka sukai inikan pula membaca. Bila direnung kembali, inikah generasi yang bakal ditinggalkan untuk menerajui tampuk kepimpinan negara masa akan datang? Akan kekalkah kemerdekaan yang selama ini kita sambut dengan penuh kemegahan setiap tahun? Dan paling penting inikah hasil kemajuan yang kita banggakan?


Sebagai seorang khalifah, rasanya setiap individu perlu memikirkan kembali apakah yang telah dilakukan dan disumbangkan untuk membentuk generasi pewaris negara yang ada. Ke arah mana dan acuan apakah yang telah kita gunakan untuk membentuk mereka?


" If you make the right kind of decisions you will make the right kind of life."--- Written in 2007 by Gene Paniccia --- Florida



0 comments:

Post a Comment

search

sePant@s mas@

sesingk@t hari

cerit@ say@

cerit@ say@
liFe luv u bEing a pArt of it aNd i luv u beiNg a paRt of mE

tentang s@ya..

My photo
blajar sepanjang hayat (^_^)

...sal@m...

pewarn@ hiduPku

(^_^)

apresi@si